יום ראשון, 1 בנובמבר 2009


כלור


1. שם היסוד: כלור

2. שם היסוד בלועזית: Chlorine

3. סמל הכימי:
Cl

4. התגלה ע"י:
קרל וילהלם שלה
Carl Wilhelm Scheele from Familj-Journalen1874.png

5. התגלה בשנים: 1810

6. מצב צבירה בטמפ' החדר: גז

7. צבע:שקוף (במוצק ירוק צהבהב)

8. הולכת חשמל: לא

תכונות:
מולקולת הכלור היא מולקולה דו אטומית המסומלת כ-Cl2. שני אטומי הכלור שבמולקולה קשורים ביניהם בקשר קוולנטי יחיד (Cl-Cl). הכלור הוא גז צהוב-ירקרק, רעיל ובעל ריח צורב. אחרי הפלואור, הכלור הוא הגז הקל ביותר בקבוצת ההלוגנים, אך הוא כבד פי שניים וחצי מן האוויר. כלור מתנזל ב- 34- מעלות צלזיוס. האלקטרושליליות של הכלור(3.16) היא הרביעית בגובהה בטבלה המחזורית (אחרי פלואור חמצן וחנקן)\

תפקיד ביולוגי:
מלחי הכלור נמצאים במרבית נוזלי גופו של האדם ושאר היונקים, ומיץ הקיבה מכיל חומצה מלחית, שמרכיביה הם כלור ומימן.


היסטוריה:
הכימאי השבדי קרל וילהלם שלה זיהה את הכלור הטבעי לראשונה ב-1774, כמעט במקרה, אגב חקירת תכונותיו של המינרל פירולוזיט (מנגן דו-חמצני), אך עדיין לא זיהה את הכלור כיסוד אלא החשיב אותו לתרכובת. רק ב-1810 גילה המדען הבריטי סיר המפרי דייוי, מאבות מדע הכימיה, שהכלור הוא יסוד, לאחר שניסה להפריד אותו (תוך מחשבה שהכלור הוא תרכובת) ונכשל. דיווי העניק ליסוד שנתגלה את השם "כלור", שם שמקורו במילה היוונית "כלורוס" שפירושה "צהוב-ירקרק". הכלור הוא הגז הראשון בו נעשה שימוש כנשק כימי. בשנת 1915, במהלך מלחמת העולם הראשונה עשה הצבא הגרמני שימוש בגז כנגד כוחות קנדיים שספגו אבדות רבות בעקבות כך.

שימושיו:

לכלור שימושים רבים:

  • הלבנת אריגי פשתן וכותנה וכן הלבנת העצה בתהליכי תעשיית הנייר.
  • תמיסת כלור במים מרחיקה כתמי דיו מנייר.
  • שימוש נפוץ אחר של הכלור הוא בחיטוי וטיהור מי-שתייה ומי בריכות, בזכות כושרו לקטול חיידקים.
  • כן משתמשים בכלור בתעשיית הצבעים.
  • בישראל משתמשים בכלור בתהליך הפקת הברום, אחד מאוצרות הטבע של ישראל, באופן הבא: על ידי העברה של גז כלור בתמיסה של מלח ברום (הצורה הנפוצה של ברום) נוצרים ברום ותמיסה של מלח כלור, בתגובה הידועה כחמצון חיזור.

שימושים בתרכובות:






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה